Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Gå till min sida Min sida
Min sida
Logga in
  • StartsidaPil

Bygg - Söka bygglov och andra åtgärder

 

Förutsättningar

Här kan du kan ansöka och anmäla följande byggärenden:

  • Bygga nytt
  • Bygga till
  • Inglasning av befintlig balkong eller uteplats
  • Skyltar
  • Bygga ny attefallsbyggnad
  • Andra attefallsåtgärder
  • Ändring av eller i befintlig byggnad
  • Eldstad
  • Rivningslov eller marklov
  • Förhandsbesked
  • Mur och plank

 

Avgifter

Vi tar ut en avgift för handläggning av din ansökan om bygglov och det är du som söker som ansvarar för att fakturan betalas. Avgiften beror bland annat på var och vad du ska bygga. Det kan även tillkomma kostnader för exempelvis kart- och mättjänster.

Läs mer om våra avgifter här: Avgifter vid byggande

 

Arkiv

I stadens bygglovarkiv finns möjlighet att söka fram äldre handlingar på olika fastigheter. Om du vill ha en äldre handling som exempelvis ett beslut, ritning eller teknisk beskrivning, kan du kontakta stadens kundcenter. Döp mejlet med din fastighetsbeteckning.

 

Uppgifter att ha till hands

 

BankID

För att använda vår e-tjänst för att söka bygglov och andra åtgärder loggar du in med bank-ID. Eftersom att du loggar in med bank-ID kan du när som helst under din registrering spara och välja att fortsätta senare genom att gå in på Min sida längst upp på sidan.

Ska du söka för ett företag kommer du att fylla i företagets uppgifter, men du måste logga in med ditt personliga bank-ID för att det ska vara möjligt att signera och följa ärendet. Du som loggar in blir därmed kontaktperson i företagets ärende.

 

Fastighetsbeteckning

När du lämnar in ett ärende till oss så vill vi att du anger en fastighetsbeteckning där du ska göra din åtgärd.

 

Information om det du vill göra

För att vi ska kunna handlägga och fatta beslut om din ansökan måste den vara komplett, och ritningarna fackmannamässigt utförda. Utöver ritningar kan du behöva lämna andra uppgifter, t.ex om fasadmaterial och färgsättning, placering på tomten eller beskrivning av konstruktionen.

Mer information om de olika handlingarna och exempelritningar finns här: Detta behövs vid ansökan

 

Vad händer när du har skickat in ärendet?

Ansökan eller anmälan tas emot av kommunen och ärendet blir fördelad till en handläggare. Vi kommer att kontakta dig via angiven e-postadress under tiden vi handlägger ditt ärende.

 

Om GDPR och skyddad identitet

När du använder denna e-tjänst behandlas dina personuppgifter av Miljö- och stadsbyggnadsnämnden i Lidingö stad i samband med inloggning och handläggning. Läs mer på http://www.lidingo.se/gdpr om hur dina personuppgifter behandlas.

Använd inte e-tjänsten om du har skyddad identitet, vänd dig till oss för vägledning i hur du gör istället.

Logga in

Kontakt:

08-731 30 00
Växeln är öppen vardagar 08.00-16.30
Kontakta oss


Snabblänkar

Personuppgifter (GDPR)

  • Facebook
  • LinkedIn
  • twitter